De zorg in de kleuterschool vertrekt vanuit de bevindingen van de klasleerkracht. Welbevinden en betrokkenheid staan hierbij centraal. Een kleuter die zich goed voelt in de klas en die geboeid wordt door het rijke aanbod van beleven, spelen en leren, is in ontwikkeling.
Als ouder heb je misschien al opgemerkt dat kleuters soms heel snel evolueren binnen één aspect van de ontwikkeling terwijl de rest lijkt stil te staan. Dat is typisch aan de ontwikkeling van jonge kinderen. Daarom wordt er in de klas een gevarieerd aanbod gecreëerd dat kansen op de verschillende ontwikkelingsdomeinen biedt. Wij vinden het bovendien belangrijk om een goed zicht te hebben op de ontwikkeling van elke kleuter. Zo kunnen we gepast reageren wanneer een kind zich niet goed lijkt te voelen, niet geboeid kan worden door het klasaanbod of gedurende een lange tijd niet of weinig lijkt vooruit te komen.
Voor kleuters die het nodig hebben, voorziet de kleuterjuf een aantal extra oefenkansen. Dit kan gebeuren door ander speelgoed aan te bieden, door bepaalde spelvormen voor te bereiden, door opdrachtjes te herhalen, …